Mikor kezdtél el kézműves termékeket készíteni? Honnan jött az ötlet, hogy leginkább lakberendezési kiegészítőkkel foglalkozz?
Körülbelül tíz éve alkotok. Először egyedi képeslapokat készítettem, majd ékszereket. Az ékszerek készítésekor azonban be kellett látnom, hogy nehéz felvenni a versenyt a folyamatosan változó trendekkel, a többi tervezővel és a tömeggyártott ékszerekkel. Úgy két évvel ezelőtt találkoztam Doug Johnson, Brooklynban élő művész kézzel készített kötélkosaraival és táskáival. Az alkotó munkái akkor annyira megtetszettek, hogy elhatároztam én is ezzel akarok foglalkozni. Ekkor váltottam és azóta is a fő vonalat a kötélből készült tárgyak jelentik a márkám esetében. Ettől függetlenül mindig felfedezek számomra új technikákat, amelyeket szívesen ki is próbálok, a kíváncsiságom és a kísérletező kedvem a hosszú évek alatt sem csökkent bennem.
A skandináv életszemlélet hogyan hatott a művészi önkifejeződésedre? Mikor találkoztál először a lagom fogalmával?
A lagom kifejezéssel is körülbelül két éve találkoztam, amikor is elolvastam Anna Brones és Linea Dunne Lagom című könyvét. Az akkori énemmel teljes mértékben azonosulni tudtam a könyvben leírtakkal. A lagom szerint nagyon fontos a fenntartható és boldog otthon, amelynek a megvalósításához a környezetbarát és a jó minőségű tárgyak, bútorok elengedhetetlen kellékei. Fontos, hogy környezetvédelmi szempontból ne halmozzuk fel a tárgyainkat, ezért én arra törekszem, hogy jó minőségű, időtálló termékeket hozzak létre, amelyek nem az aktuális divatnak akarnak megfelelni.
Mi alapján választod ki az alapanyagaid és mivel dolgozol a legszívesebben?
Igen, csak természetes anyagokkal szeretek dolgozni, mert azok jó tapintásúak és meleg érzetűek, hozzájárulnak a meleg otthon kialakításához is. A legjobban a pamutkötéllel, jutakötéllel, és a gyapjúval szeretek alkotni. Az alapanyagok kiválasztásánál fontos szempont a környezettudatosság, és hogy az adott anyag hogyan is működik élesben. Azaz el lehet-e készíteni belőle az adott tárgyat, amit én vagy a megrendelő megálmodunk. Mondok erre egy nagyon egyszerű példát. Hiába környezetbarát anyag a kenderkötél, van egy jellegzetes illata, amelyet nem mindenki talál elfogadhatónak, ezért nem biztos, hogy érdemes vele hosszútávon is kísérletezni.
A megvásárolható lakberendezési kiegészítőid egytől-egyig környezettudatos szemléletben készülnek. Mióta foglalkoztat az ökotudatos tervezés? Mit gondolsz milyen felelőssége van egy tervezőnek ebben a tekintetben?
Az ökotudatos tervezéssel tényleg azóta foglalkozom amióta elolvastam a Lagom könyveket. Azt gondolom, hogy nagy a felelősségünk tervezőként, hiszen az embereknek utat kell mutatunk. Ezért fontos nagyon az is, hogy milyen anyagokat használunk, és azokból milyen folyamatokon keresztül állítunk elő produktumot. Az elkészült tárgyainkkal üzenünk az embereknek. Az én üzenetem az, hogy olyan tárgyakkal vegyük körbe magunkat, amelyek természetes anyagból készültek, magas minőségben és ezáltal időtállóak is. Szeretném, ha az emberek több kézműves terméket vásárolnának. Amíg a Fast Furniture az olcsó áraival és a szezonális trendjeivel arra ösztönöz, hogy vásároljunk minél többet és cserélgessük a tárgyainkat magunk körül, addig a kézművesek azt üzenik, hogy nem kell állandóan körforgásban tartani a minket körülvevő közeget. Vegyünk csak egyet, de az legyen olyan, ami hozzánk közel áll, ránk jellemző és azt használjuk sokáig, hiszen ezzel teszünk jót a környezetünknek is.
Honnan jött a márkanév? Miért pont a pünkösdi rózsa lett a márka szimbóluma?
Az igazság az, hogy a Peony design név kiválasztása nem volt egy kifejezetten tudatos döntés eredménye. Akkoriban azt terveztem, hogy majd külföldön is fogok értékesíteni, ezért választottam egy olyan nevet, amit nemzetközi szinten is kényelmesebb használni. A bazsarózsa pedig az egyik legkedvesebb virágom, a természet szeretetét szimbolizálja és általa engem is hűen tükröz.
Ha jól tudom, nagyon közel áll hozzád az ázsiai kultúra. Mikor kezdett el érdekelni a keleti dizájnszemlélet és miért pont a japán dizájn az, ami inspirációt szolgál alkotás közben is?
Nagyából 10-11 éve ismerkedtem meg a koreai drámákkal, majd a K-poppal, ami természetesen magával hozta a japán drámákat és a J-Pop, J-Rock zenét is. Azt kell, hogy mondjam ez olyan, mint egy örvény, beszippantja az embert. Ha tetszenek a drámák és a zenék, akkor már szinte akaratlanul is utánanéz és utánaolvas az ember a kultúrát érintő egyéb művészeti ágaknak is. A japán dizájnban az fogott meg, hogy a minimalizmus párosul a magas minőségű anyaghasználattal. Nyugathoz viszonyítva náluk nagyobb elismerésnek örvendenek a kézműves alkotók is. A japán emberek megbecsülik a kézműves munkát.
A dalai ló ma már az egyik legkeresettebb svéd exporttermékké vált. A skandináv stílus jegyében választottad ezt a dekorációs elemet a kollekciód részeként?
Igen, szerettem volna valamilyen skandináv dizájn elemet a minimalizmus jegyében megmutatni. Mint tudjuk a Dala lovak eredetileg mintákkal vannak díszítve, viszont én arra gondoltam, hogy én most minimalista köntösbe bújtatom őket. Ezért van az, hogy ezek a fából készült lovacskák csak egy egyszerű színt kapnak a kínálatomban.
Milyen változtatások születtek vagy fognak születni a pandémia miatt a Peony design életében? Mik a jövőbeli terveid?
Azt kell, hogy mondja szerencsére a pandémia miatt nem történt változás a márka életében és remélem nem is fog. Hacsak az nem, hogy most mindennek emelkedik az ára. Az alapanyagnak és a szállítási díjnak is. Az áraimat mindig igyekszem alacsonyan tartani, hiszen az emberek nagy része nagyon is árérzékeny. Az biztos, hogy egy nagyobb vállalkozás könnyebben átvészeli a nehezebb időszakokat, de egy kis kézműves nehezen. Ezért is lenne a fontos, hogy a vásárlok az ilyen kis, egyszemélyes vállalkozásokat támogassák a nehéz időkben is inkább.
A jövőbeli terveim pedig nagyon egyszerűek, szeretnék sokat varrni, hiszen számomra ez egy örömforrás. Szeretném, ha az általam készült kosarak, táskák és lakásdekorációs elemek minél több otthonban fellelhetőek lennének, ezzel örömet szerezve a tulajdonosuknak és a családjuknak. Hosszútávú terveim között szerepel egy saját webshop, ahol kényelmesebben tudok majd kommunikálni a már meglévő és a leendő vásárlóimmal is.