17 °C
enyhe eső
2024. május 24., péntek
Eszter, Eliza

Tavaszi vitaminpótlás - mit érdemes ilyenkor szedni!

2023. március 26.
86.4041
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Nonka22 profilja, adatai
Nonka22
A tavaszi fáradság oka, hogy a szervezetünk tartalékai kiürültek, és szükség van az ásványi anyagok, vitaminok pótlására. Sajnos az élelmiszerek nagy része hiába elérhető, azokban az ásványi anyag és a vitaminkészlet nem elég arra, hogy a testünket igazán feltöltsük. Nézzük, mi az, amit érdemes beszerezni ebben az időszakban, hogy kellően feltöltsük a készleteinket.


A mindig erős "B-közép"

A legfontosabb vitaminok, amelyek a jó közérzetért felelnek, és képesek enyhíteni a fáradtságot, levertséget a B-vitamincsoportba tartozóak. A legfontosabb a B12 vitamin. Ha kiürül a szervezetből, jelentkezni fog a letargia, kimerültség, ami az érzelmeinket is negatívan befolyásolja, lehet a hiány tünete az ingerültség, kedvetlenség, folyamatos panaszkodás. A B12 azon kívül, hogy az elfogyasztott szénhidrátot energiává alakítja, még az emésztést is támogatja. Ha élelmiszer formájában akarjuk pótolni, a tojásban, tejben, lazacban, heringben keressük! A B12 vitamin kis testvérének tekinthető a B6, ez is felelőssé tehető a jó energiaszintért.

Tavaszi vitaminpótlás - mit érdemes ilyenkor szedni! - 2. kép

Különösen fontos hatása abban is tetten érhető, hogy segít az emésztőrendszerünkben lebomló tápanyagok felszívódásában, támogatja az ideg- és immunrendszer egészséges működését. Miben található meg? Lazacban, tonhalban, burgonyában, gabonafélékben és az olajos magvakban. Folsavként ismerik a legtöbben a következő vitamint, de igazából az orvostudomány B9-vitaminként tartja számon.

A boldogság vitaminjának is nevezett folsav többek között szerepet játszik az örökítőanyagok szintetizálásában, a vörösvérsejtek előállításában és a megfelelő agyműködés fenntartásában. Becenevéből pedig következtethetünk rá, hogy mentális nyugalmunk megőrzésében is elengedhetetlen, a B9-vitamin hiánya és a folsav-felszívódási zavarok ugyanis könnyen vezetnek depressziós tünetekhez. Fogyasszunk minél több brokkolit, káposztát és karfiolt. A kismamáknak általában az étrendi bevitel nem elég, tabletta formájában is megkapják.

C-vitamin, egész évben!

A Covid miatt még jobban megtanultuk, hogy a C-vitamin milyen fontos! Egyszerűen nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára, elsősorban védelmi szerepet tölt be, az egyik legfontosabb immunerősítő vitamin. Növeli a fehérvérsejtek számát, és segíti a működésüket. Antioxidáns hatásának köszönhetően semlegesíti a szabadgyököket. Az aszkorbinsava, ami a másik neve, a vízben jól oldódó vegyület.

Tavaszi vitaminpótlás - mit érdemes ilyenkor szedni! - 3. kép

Bár az állatvilág számos faja képes előállítani, az ember nem képes a szintetizálására. Megfigyelték, ha az ember stresszel, nagyobb adagban van rá szüksége, de igaz ez a dohányosokra is, akiknek nagyon gyorsan kiürül a szervezetéből. Miben találjuk meg? A gyümölcsök közül elsősorban az áfonya, a som, a homoktövis, a szeder, a ribizli, a csipkebogyó, a narancs, a citrom és a grapefruit tartalmazzák nagy mennyiségben.

A napfény vitaminja

A D-vitamin a négy, zsírban oldódó vitamin egyike (A, D, E és K). A napfényben található (UV-B) sugárzás hatására a bőrben is termelődik és a vízben oldódó vitaminokkal ellentétben, ezeket a szervezet képes raktározni. Ezért is mondják, hogy a napfény nem csak káros, a szervezetnek szüksége van rá, a káros sugaraktól kell tartani. Kutatások bizonyítják, hogy a D-vitamin mind a veleszületett, mind a szerzett immunválasz kialakításában kiemelkedő szerepe van.

Tavaszi vitaminpótlás - mit érdemes ilyenkor szedni! - 4. kép

A D-vitamin akut légúti megbetegedések megelőzésében és kezelésében betöltött szerepét már régóta vizsgálják. Kedvező hatását főleg azoknál fejti ki, akik a kiegészítés kezdetén alacsony szinttel rendelkeznek. Mivel a hazai lakosság nagy része D-vitamin hiányos a tél végére, ezért a D-vitamin szint emelése hozzájárulhat a légúti fertőzésekkel szembeni nagyobb fokú védelemhez. Miben található? A D3 vitamin halakban, halmájban, tojássárgájában, valamint D-vitaminnal dúsított élelmiszerekben: tejtermékek, margarinok, növényi italok, csecsemő tápszerek. A D2-vitamin az élesztőben, algákban és néhány gombafajban van jelen nagyobb mennyiségben.
3 hozzászólás

krisztike

1 éve, 3 hónapja és 3 napja

C és D vitamint szedem mert sajnos beteg lettem és ezeket mondta az orvos.

válasz erre

Kicsilány06

1 éve, 3 hónapja és 3 napja

C vitamint szoktam külön, de azért most elgondolkodtam. mosolygó smiley

válasz erre

csillucs

1 éve, 3 hónapja és 3 napja

Általános multivitamint szoktam szedni, de néha kevésnek érzem.

válasz erre