27 °C
erős felhőzet
2024. július 22., hétfő
Magdolna

5+1 tipp, hogy csökkentsd a gyereknél a cukorbetegség kockázatát

2019. augusztus 18.
5.3161
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Brauny profilja, adatai
Brauny
A cukorbetegség korunk egyik népbetegségévé vált, aminek az oka a mozgásszegény életmódban, illetve a töménytelen mennyiségű cukorfogyasztásban keresendő. Nem meglepő, hogy egyre gyakrabban már gyerekeknél is megfigyelhető a probléma, így a szülő felelőssége az, hogy csökkentse a kapcsolódó kockázatot, hiszen bár bizonyos formái diétával visszafordíthatók, azonban az 1-es típusú diabétesz mellett a gyermek élete végéig kezelésre, gyógyszerezésre szorul. Amennyiben megakadályoznánk a problémát, érdemes megfogadni az alábbi tanácsokat:


1. Már csecsemőkorban figyeljünk oda rá!

Amennyiben egy kisbaba kizárólag anyatejet kap a születése utáni hónapokban, sokkal kisebb lesz a cukorbetegség kialakulásának kockázata, mintha mindenféle speciális tápszerrel és egyebekkel etetik, illetve itatják. Vannak helyzetek, amikor a tápszer adagolása elkerülhetetlen, ilyenkor azonban jó alaposan válogassuk meg a típusát, hiszen egyre többször előfordul, hogy már ezekben a bébiételekben is találhatunk kisebb-nagyobb mennyiségű cukrot.


2. A hozzátáplálásnál is résen kell lennünk!

Merthogy a babákat már egészen apró koruktól kezdve próbálják mérgezni a gyártók. A legtöbb bébiétel, főzelék, gyümölcs, tejpép és egyéb kicsiknek adható étel vagy desszert tele van vágva cukorral, amit természetesen nem reklámoznak, de az apró betűs csomagolásnál azért megtalálható. Figyeljünk tehát, és ha tehetjük, inkább mi magunk készítsük neki ezeket az ételeket!

3. Keményen szabályozzuk az édességet!

Amikor gyermekünk olyan korba lép, hogy ismeri a cukrokat, a csokikat és az édességeket, biztosan hamar kérni is fogja őket. Ilyenkor lesz némi hiszti, de muszáj a sarkunkra állnunk, és szabályoznunk a napi édességmennyiséget. Ez nem azt jelenti, hogy soha nem kaphatnak semmit a gyerekek, de próbáljuk minimalizálni, egészséges alternatívákkal kiváltani a csokit vagy a cukrot, és azért ne felejtsük el, hogy mi is voltunk gyerekek, néha tehát tehetünk kivételt.

4. Tájékozódjunk róla, hogy miben van cukor!

Sokan előszeretettel adnak tejes édességeket vagy boltban kapható jeges teákat a gyereknek, merthogy a tej egészséges, a teát meg otthon is megissza a kicsi. Igen ám, csakhogy ezek a boltban kapható, egészségesnek beállított dolgok valójában dugig vannak vágva cukorral! Olyannyira, hogy egyetlen félliteres jeges tea annyi cukrot tartalmaz, hogy amellé a nap folyamán már egy kiskanálnyi cukrot sem fogyaszthatna el a gyerek. Fontos tehát, hogy ismerjük az élelmiszerek hátterét!


5. A mozgás nagyon fontos!

Olyan világot élünk, ahol a gyerekek nem tudnak biciklizni, fára mászni, a kirándulás pedig egy olyan fogalom, amivel legfeljebb a tankönyvben találkoznak. Persze tisztelet a kivételeknek! A testmozgás márpedig nagyon fontos, főként a cukorbetegség megelőzésében! Ennek megfelelően soha ne engedjük a kicsit sokat a gépek előtt ülni, legyen minden nap aktív mozgás is, és minden hétvégére tervezzünk valamilyen aktív kikapcsolódást. Ennél többet aligha tehetünk!

+1. Ismerjük fel időben a tüneteket!

Illetve még annyit, hogy megismerjük a cukorbetegség, de még inkább az inzulinrezisztencia első tüneteit. Fáradékonyság, kialvatlanság, megnövekedett folyadékbevitel, acetonszagú izzadtság és lehelet, sápadtság, elhízás és így tovább. Ha gyermekünknél ezek jelen vannak, feltétlenül vigyük el vérvételre, és ha szerencsénk van, még időben visszafordíthatjuk a szakadék széléről!
1 hozzászólás

csillucs

5 éve, 4 hónapja és 7 napja

Milyen szomorú hogy ilyen cikkeket kell írni.

válasz erre