3 °Cenyhe intenzitású szitálás
2020. november 27., péntek • Virgil

Környezettudatos szemlélet a hétköznapok körforgásában - Interjú a BogBag márka alapítójával

Szofi Kakuk , 2020. november 14.
Lay Boglárka, a BogBag márka megálmodója, már 2008 óta foglalkozik újrahasznosítással és olyan zöld megoldásokkal, amiknek köszönhetően sokkal könnyebb kialakítani egy öko háztartást is. Bogi a hazai kézművesszférán belül az elsők között ismerte fel, hogy miként is lehetne minimálisra csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat és ebben hogyan is segíthet nekünk az, ha teljes mértékben elhagyjuk az egyszer használatos műanyagokat és újrahasználható csomagolóanyagokra és szütyőkre váltunk. A fenntartható életről, a kreatív önkifejeződésről, a tervezői felelősségvállalásról és a BogBag jövőjéről beszélgettünk a márka alapítójával.
Ne maradj le semmiről! Kövess minket Facebookon is!
 


Nano vállalkozóként, hogyan kezdődött el a te utad? Mikor vált a hobbiból hivatás és mi indított el téged a környezettudatosság útján?

Mióta az eszemet tudom fontos volt számomra a környezettudatosság, emlékszem már gyerekként rászóltam a felnőttekre, ha szemeteltek az utcán.
Az első gyermekem születése körül, 2008-ban készültek az első termékek, akkor még leginkább csak magunknak és ajándékba adtam őket. Aztán a barátok ismerősei is kértek egy-egy szatyrot vagy zsákot.

Az első fizetségem 1000 Ft volt, ez mélyen megmaradt bennem és hónapokig őrizgettem is ezt az összeget, mert annyira hihetetlen volt a számomra, hogy valaki fizet is azért, amit akkor még csak hobbiként éltem meg. A márkám végül 2017 őszén indult útjának teljes nekifutásból.

Mik voltak az első reakciók a környezetedben, amikor felvetetted az újrahasználható textilzsákok tervezését az egyszer használatos műanyagok végérvényes kiiktatása érdekében?

Az első zsákokat még a testvéremmel közösen találtuk ki. Minden munkafolyamat közösen zajlott, mekkorák legyenek a zsákok, melyiken milyen minta legyen. Amit biztosan tudtam, hogy szeretnék péksütis és zöldséges zsákokat, hogy ezzel is alternatívát tudjak kínálni az eldobható műanyagtermékekkel szemben. Az idő múlásával az emberek szinte maguktól is vissza-visszatértek és mivel a termékeim praktikusak és moshatóak is, ezért már a legelejétől fogva egy máig nem szűnő biztatást és elismerést kaptam a munkámért cserébe. A közvetlen környezetem támogató közege mellett a vásárlóim visszajelzései és ökotudatosabb léptei azok, amik erőt adnak a nehezebb napokon is.

Környezettudatos szemlélet a hétköznapok körforgásában - Interjú a BogBag márka alapítójával - 3. kép



A magyar kézműves márkák közül kiemelkedsz az egyedi és a fenntartható szemléleted miatt is. Hogyan kezdtél el vásárokra járni? Mikor kerültél be a hazai kézművesek közösségébe?

Egész életemben mindig olyan munkahelyeken dolgoztam, ahol emberekkel foglalkoztam. Minden munkámban fontos volt, hogy egy-egy adott témáról mit gondol a beszélgetőtársam. A piac egy remek lehetőség arra, hogy aki még nem ismeri a termékeimet, megnézze, kézbe vegye és ha bármi kérdése van ott helyben megválaszoljam.

Három éve kezdtem el kézműves piacokra járni, emlékszem az elsőnél nagyon izgultam, hogy milyen is lesz, megáll-e egyáltalán valaki az asztalom előtt, lesz-e vásárlóm, de azt gondolom ezek a belső vívódások teljesen érthetőek, amikor az ember egy ilyen helyzetbe kerül.

Szerencsére nagyon jó emlékek fűződnek ahhoz a naphoz, így azóta is lelkesen készülök egy-egy kézműves vásárra. Egy ilyen program, nemcsak a vásárlásról szól, itt mindig van idő a személyes kontakt kialakítására és annak ápolására is. Beszélgetünk a termékekről, a márka alakulásáról, de akár teljesen hétköznapi témákról is. Természetesen a környezettudatosság is mindig téma.

Milyen anyagokkal dolgozol a legszívesebben? Mik az igazán BogBag-es minták és formák? Mik a bestseller termékek, amik iránt évek múltán sem csökken az érdeklődés?

A pamut az én kedvencem, szinte minden termékem minősített pamutból készül. Kivéve az újrahasznosított változatok. Az upcy baggyket például újrahasznosított függönyökből készítem, amiket sok esetben a vásárlóktól kapok. A frissentartó kenyeres zsákok a legkedveltebbek, nagyon szeretik a vásárlóim, kiváló ajándéknak is. A hazai piacon én vagyok az egyetlen, aki kézzel transzferál a zsákokra, így messziről felismerhetőek a zsákjaim és nagyon örülök amikor egy-egy vásárlóm az újabb szériás termékek mellett boldogan használja az évekkel ezelőtt megvett darabjait is.

Környezettudatos szemlélet a hétköznapok körforgásában - Interjú a BogBag márka alapítójával - 5. kép



A BogBag kínálatában megtalálhatóak ünnepibb jellegű termékek is, mint a névre szóló Mikulás zsákok vagy az illatosított textilből készült szaloncukrok. Honnan jött az ihlet, hogy ilyen termékeket is felvegyél a termékpalettádba?

A mikulászsák ötlete akkor született meg, amikor a fiam még csak pár éves volt. Este ott álltam egy szétszakadt nejlon mikulásos zsákkal. Már bezárt minden bolt, nem tudtam másikat venni és mivel ez a műanyag zacskó zörgött is, így majdnem lebuktam a gyerekem előtt, mint titkos Mikulás. Ott álltam zsák nélkül és akkor beugrott, hogy van piros anyagom, megvarrom én a zsákot. A gyerekeknek nagyon tetszik, ha valami névreszólót kapnak, így jött az ötlet, hogy a kedves minták mellett a nevük is a zsákon legyen, így pedig a Mikulás is biztosabban megtalálja a jók listáján is őket.

Az illatosított textil szaloncukor ötlete pedig onnan jött, hogy a karácsonyfáról mindig pár nap alatt eltűntek a szaloncukrok. Emlékszem, apukám mindig ügyesen visszacsomagolta őket, hogy ne látszódjon, hogy igazából üres már mindegyik zacskó. Ez adta az ötletet ahhoz, hogy mi lenne, ha csinálnék pamut szaloncukrokat is. Megtöltöm őket fűszerekkel is, hogy illatosak legyenek és beleilleszkedjenek az ünnepi forgatag hangulatába is. Évente újra lehet őket tölteni igény szerint és olyan színben készülnek, amilyet a vásárló megálmod hozzá.

Környezettudatos szemlélet a hétköznapok körforgásában - Interjú a BogBag márka alapítójával - 4. kép



Tavasszal elindítottad a Pucér kampányt, a #csakatextilmaradhat kihívást. Mesélnél erről a projektről? A mozgalomnak mi a fő mozgatórugója?

A kihívásnak az a célja, hogy megmutassuk azoknak, akik még bizonytalanok, hogy egyáltalán nem bonyolult az egyszer használatos nejlonból készült zacskók nélkül vásárolni. Egy kis odafigyeléssel és egyéb alternatívákkal, mint például a textil zsákok, néhány alkalom után, hosszútávon is változtatni tudunk a már jól berögzült szokásainkon is. Ehhez a mozgalomhoz bárki csatlakozhat, az is, aki még csak most ismerkedik a környezettudatosabb hétköznapok világával.

Ha jól tudom, tartasz előadásokat iskolákban is. Mikor kezdődött a márka kapcsán a fiatalok környezettudatosságra való érzékenyítése?

Az első előadás talán 4 éve volt a fiamék osztályában. Nagyon izgultam, hogy fogom ezt a környezettudatos életmódot úgy átadni, hogy élvezetes legyen az előadás, ne unatkozzanak. Nehéz egy osztálynyi 8 éves figyelmét lekötni, de szerencsére egész jól sikerült. A gyerekek érdeklődőek és befogadóak voltak, sokat kérdeztek és megdöbbentő volt, hogy milyen komoly gondolataik voltak ennyi idősen is. Belegondolva, a jövőnk tőlük függ, ma még 8-9 évesek, de 10-15 év múlva már ők döntenek a világ sorsáról. Így egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tudást és szemléletet adunk át nekik.

Környezettudatos szemlélet a hétköznapok körforgásában - Interjú a BogBag márka alapítójával - 2. kép



Mit gondolsz, az általad megalkotott márkával mennyire tudsz hatni a vásárlói szokások gyökeres megváltoztatására? Mik az észrevételeid a hosszú évek távlatából?

Nagyon remélem, hogy hatással vagyok a vásárlói szokásokra a termékeimmel és ez a későbbiekben is így lesz. Úgy látom, hogy egyre többen használnak zsákokat. Saját tapasztalatomat tudom igazán megosztani. Pár éve még furán néztek rám, amikor mentem a kis zsákjaimmal vásárolni a boltba vagy a piacra, ma már természetes és elfogadott a nejlonmentes vásárlás.

Egyre többen választják és szeretik a pamut, mosható vagy újrahasznosított termékeimet és ezt annak tudom be leginkább, hogy számos helyen elérhetőek a környezetvédelmi törekvésekről szóló információk és az emberek is apránként igenis a részesei akarnak lenni a változásnak, amit elsősorban a vásárlói döntésük letételével tudnak megtenni.

A BogBag márka egyre szélesebb körben ismert. Mik a célkitűzéseid a következő évre? Milyen termékekkel szeretnél kísérletezni, mi a következő lépcsőfok?

Az idei év és leginkább a vírushelyzet, az én terveimet is nagyban átalakították, így számos iskolai előadásom elmaradt. Ezeket mindenképpen szeretném pótolni a következő évben. Ezen kívül készülök egy olyan kollekcióval, amivel meg tudom szólítani a férfiakat is, ugyanis nagyon fontos lenne, hogy ne csak mi nők vásároljunk környezettudatosabban, hanem az erősebb nem is képviselje magát ezen a területen. Szeretnék workshopokat tartani, ahol lenne lehetőségem kötetlen, zöld beszélgetések elindítására is.
 
2 hozzászólás

Tekla • Csirke #2 • 1 hete és 2 napja

Nagyon szeretem az ilyen jellegű dolgokat. Nem csak jó pofa, de még a környezettel is jót tehetek. Na meg támogatom a hazai vállalkozásokat is. Öröm volt olvasni.

Bogyó • Pipi #1 • 1 hete és 4 napja

Nagyon menők ezek a cuccok. Tök jó hogy vannak már ilyenek.