2018. május 26., szombat • Fülöp, Evelin

Vigyázz, mert nem minden kenyér egészséges, ami barna!

Brauny , 2018. május 09.
Az egészséges életmód kapcsán egyre gyakrabban hallani azt, hogy fogyasszunk minél több barna kenyeret, ami jót tesz az egészségünknek. Ez azonban ebben a formában jelentős tévhit, hiszen sajnálatos módon ma már mindent barna kenyérnek neveznek, ami kicsit sötétebb a fehérnél, holott ez ebben a formában jelentős sarkítás, mert messze nem minden kenyér egészséges vagy teljes kiőrlésű, ami kicsit barna. Hogy miért? Ennek jártunk utána az alábbiakban!
Ne maradj le semmiről! Kövess minket Facebookon is!
 


Összességében kijelenthető, hogy az 1800-as évek végéig minden kenyér egészséges volt, mert az emberek otthon, vagy nagy malmokban őrölgették a gabonát úgy, hogy a búzaszemeket és a korpát nem választották el egymástól. Ezzel csak egyetlen probléma volt: a teljes kiőrlésű liszt nagyon hamar megromlott a korpa avasodó zsírtartalom miatt. Mivel a városiasodás folyamatos volt, ki kellett találni egy módszert, ami elválasztotta a korpát a búzaszemek őrleményétől, így Széchenyi első ipari malmával megjelent a fehér liszt az országban, amivel bár a korpa kikerült a folyamatból, és a liszt sokáig eltartható maradt, csakhogy pont a gabona értékes részei kikerültek a pékárukból.

Vigyázz, mert nem minden kenyér egészséges, ami barna! - 2. kép

Sajnos a mai napig ez az értékes tápanyagoktól, B- és E-vitaminokból, valamint rosttól és ásványi anyagoktól megfosztott fehér lisztet használják a pékáruk sütéséhez, ami nemcsak értéktelen, hanem sajnos még hizlal is. Főként utóbbi miatt rendkívüli mértékben megnövekedett a barna péksüteményekre való kereslet az elmúlt években, azonban nem árt körültekintően vásárolni, hiszen a legtöbb barna kenyér valójában hozzáadott magvakkal, nem ritkán karamell vagy kakaópor hozzáadásával ellátott fehér kenyér.

Az igazi teljes kiőrlésű barna kenyeret az különbözteti meg a hagyományos fehér kenyértől, hogy egyáltalán nem is hasonlít rá. Sem puhának, sem kellemes állagúnak nem nevezhető, nincs neki vastag héja, és jól látszanak benne a szemek, a búza alkotóelemei, a rostok, a csírák. Ha olyan barna kenyeret keresünk, ami minden téren, még az íz szempontjából is a fehér kenyérre hasonlít, az legfeljebb teljes kiőrlésű lisztből készült, ami egyébként ugyanolyan egészséges, és mindenképpen a legjobb választás a fehér kenyér mellett.

Vigyázz, mert nem minden kenyér egészséges, ami barna! - 3. kép

Fontos tehát, hogy a pékségben mindig érdeklődjünk a kenyér állagát tekintve, és bátran kísérletezzünk például rozs vagy zab alapú péksüteményekkel, hiszen ezek rendszerint sokkal több rostanyagot tartalmaznak, mint a búza. Vigyázzunk viszont például a Graham lisztből készült termékekkel, ez ugyanis közönséges fehér liszt, amihez korpát kevertek, azonban a csíra, a teljes kiőrlésű péksütemények legegészségesebb része ebben az esetben is hiányzik.
 
1 hozzászólás

Lili • Messiás #1 • 2 hete és 2 napja

hát ezen a graham kenyéren most meglepődtem. Én azt szoktam enni és azt hittem, hogy az jó és egészséges...