4 °Cszórványos felhőzet
2021. november 29., hétfő • Taksony

Ruha Airbnb, ruhakölcsönzés a környezetvédelem jegyében: Interjú Tóth Sárával, a Palanta.Co megálmodójával

Szofi Kakuk , 2021. április 17.
A divatipar az egyik legkörnyezetszennyezőbb szektor, ami évről-évre egyre nagyobb fejtörést okoz fogyasztói és gyártói szinten egyaránt. Tóth Sára ennek a problémának a megoldásaként hozta létre a Palanta.Co néven futó startup cégét, amivel a célja az, hogy nagymértékben csökkenjen a divatipar ökológiai lábnyoma és a tudatos öltözködés is előtérbe kerüljön a nők körében. A márka egyedülálló módon, online fenntartható ruhabérlési lehetőséget nyújt környezettudatos nőknek és olyan leendő anyukánknak, akik fontosnak tartják a zöld mozgalmakat. Az egyedülálló ruha AIRBNB ötletéről, az ötlet kezdeti fázisairól és a ruhakölcsönzés részleteiről beszélgettünk magával az alapítóval.
Ne maradj le semmiről! Kövess minket Facebookon is!
 


Kedves Sára, hogyan jött a Palanta ötlete? Milyen volt a kezdetekben a fenntartható ruhakölcsönző startup fogadtatása?

2019 januárja óta terveztem a Palanta-t, viszont csak 2020 szeptemberében éreztem késznek az ötletet a nyitásra. A kezdeti szakaszban sok kérdő szempárnak kellett elmesélni a célkitűzésem, hogy pontosan mihez is nyújtanék alternatívát, mi a gond a divatiparban.

A szeptemberi holland nyitás óta nagyon sok visszajelzést kaptunk mind a szolgáltatásra, mind a márkáinkra. Ezek közül mindegyik vagy pozitív volt, vagy olyan építő kritika, amit be tudtunk építeni az üzleti fejlesztésbe. A megnyitóra készült egy 3 részes dokumentumfilm is, amiben a körforgásos gazdaságról és a nőiességről is szó esik. A bemutatóesten a filmvetítés mellett előadások zajlottak a fenntartható divatról és egy rövid "zöld" divatbemutató is lezajlott, ahol modellek viselték a kínálatunk elemeit. Összességében, a hozzánk elért visszhangok mind-mind ösztönzően hatnak a projektre és újabb kihívások meglovaglását teszik lehetővé.

Ruha Airbnb, ruhakölcsönzés a környezetvédelem jegyében: Interjú Tóth Sárával, a Palanta.Co megálmodójával - 2. kép

Mi volt a fő katalizátor, mi indított el a környezettudatos életmód irányába?

Amikor 7 hónapot Angliában éltem, akkor testközelből tapasztalhattam meg magam is, hogy milyen mértékű a szeméttermelődés zajlik az országban. A városban, ahol laktam, nagyon nehéz volt bármikor is úgy vásárolni, hogy valami ne legyen egyszer használatos műanyagba csomagolva. Ez volt a kiváltó oka a frusztráltságomnak és ennek hatására kezdtem el mélyebben beleásni magam a zero waste mozgalmakba. Rádöbbentem, hogy a budapesti gardróbomhoz képest itt Angliában fele annyi ruhám sincs, mégis remekül megoldom azt, hogy változatosan tudjak öltözködni. Innen indult el bennem az, hogy a fenntarthatóságot összekötném a gyermekkori szenvedélyemmel, a divattal.

Ha jól tudom, egy ismert filmes, Matt D'Avella volt az, aki a feje tetejére állította az első üzleti terved és ennek hatására ugrottál bele az innovatív projektedbe is?

Igen, jól tudod, Matt egyik videója segített kikristályosítani a terveim, amikor közzétett egy olyan tartalmat, amiben a sífelszerelés bérlése volt téma. A videó megnézése előtt egy online marketplace kivitelezésén gondolkoztam, de a bérlés szó hallatán felkapcsolt egy villany a fejemben és rögtön tudtam, hogy ez lesz az a formátum, amibe át szeretném ültetni a készülő projektem. Innentől kapcsolódott össze a minimalizmus és a zero waste életmód a divattal és magával a bérléssel.

Ruha Airbnb, ruhakölcsönzés a környezetvédelem jegyében: Interjú Tóth Sárával, a Palanta.Co megálmodójával - 3. kép

Miért pont a ruhaipar irányába mozdultál el? Gyermekkorod óta foglalkoztat a divat?

A divatipar gyermekkorom óta vonz, kislányként divattervező szerettem volna lenni vagy jelmeztervező, de ahogy felnőttem, az üzleti terület is érdekelni kezdett és az egyetem választásakor hosszútávon kifizetődőbbnek láttam azt, ha gazdasági szakon menjek tovább. Tudtam, hogy amennyiben az alapok megvannak, csak egy jó ötlet kell és elindulhatok a saját utamon. A rajzolás, a tervezés és minden egyéb kreatív tevékenység megmaradt hobbinak, így nem érzem a nyomást és abszolút az intuícióm szerint tudok alkotni.

A Palantaban milyen ruhákkal, brandekkel találkozhatunk? Milyen szempontrendszerek szerint válogatjátok össze a kínálatot?

A Palanta az egyetlen olyan ruhabérlő platform, ahol csak fenntartható forrásból származó márkák és dizájnerek ruháit lehet kibérelni. E mellett foglalkozunk közösségépítéssel és oktatással is. A márkák felé nagyon fontos szempont nálunk a fenntarthatóság, ez értendő a ruha legyártásának minden folyamatára és arra is, hogy időtálló-e az adott termék. Mindemellett az etikus munkakörülmények és a bérezés is ide sorolható. A márkáinknak és a termékeinknek ráadásul egyedi történeteik és motivációik vannak, amelyek által plusz értéket képvisel a Palanta.Co is.

Gondolkozol saját fenntartható ruhamárka beindításán is vagy ez számodra nem összeegyeztethető a low waste szemlélettel?

Kezdetben saját márkán is gondolkoztam, viszont a piackutatás során rájöttem, hogy mennyi csodás márka van már a piacon, akik azért harcolnak, hogy szebb bolygón élhessünk, etikus ruhákban járhassunk. Ekkor döntöttem el, hogy én őket szeretném felemelni és segíteni, nem pedig még egy márkát a piacra dobni. Ez azonban a későbbiekben olyan formában változhat, hogy több márkával is készülünk közös termékekkel, kollaborációkkal.

Ruha Airbnb, ruhakölcsönzés a környezetvédelem jegyében: Interjú Tóth Sárával, a Palanta.Co megálmodójával - 4. kép

A Palanta-t körforgásos gazdaságra építetted, szerinted ez a formula itthon is működőképes lenne? Mennyire nyitott erre a hazai piac?

Hazai fronton még nem végeztem ehhez kellő mértékű piackutatást, de az eddigi tapasztalataim szerint a hazai divatiparnak minimum 1-2 évre még szüksége van ahhoz, hogy hasonló mozgalom indulhasson, mint Hollandiában a Palanta által. Az itthoni fenntarthatóságot fókuszba helyező bloggerekkel és divatszakemberekkel folyamatos kontaktban vagyok és a Metropolitan Egyetemen is tartottam már előadást a témában. Az egyetemi csoportomnak projektmunkát is adtam fel, ami pont ezt a témát járja körül, így kíváncsian várom az eredményeket, amik még tisztább képet adnak a magyar törekvési lehetőségekről. Az sem kizárt, hogy a hazai márkák holland piacra lépjenek, de a magyar ruhabérlési folyamatok első mérföldkövei is megvalósulhatnak a közeljövőben.

Hogyan zajlik egy ruhabérlés kint? A márka megalapítása óta foglalkozol edukációval is a téma kapcsán? Ezekre mekkora az érdeklődés a ruhabérlés mellett?

Példaként, a női és várandós ruháinkat 2 hétre lehet kibérelni, ezután meg lehet hosszabbítani vagy cserélni, de a megvásárlásra is van lehetőség. A vásárlás ezáltal nem impulzusoktól vezérelt, hanem megfontolt és a bevételből támogatjuk az adott márkát is.

Amellett, hogy biztosítunk egy bérlési platformot, egy közösséget is építünk: fenntarthatóság, nőiesség, anyaság és mindfulness témaköröket körbejárva. Eseményekkel, online és offline workshopokkal támogatjuk az embereket a fenntarthatóbb életre való törekvésben.



Szerinted mi a titka manapság egy jól menő cégnek? Mi a siker kulcsa?

Erre a kérdésre a pontos választ, még én magam is keresem, viszont hiszem, hogy a work-life balansz megtalálása és megtartása a kulcs. A vállalkozás mi magunk vagyunk, az a személy, aki szabadidejében rajzol, túrázik és a barátaival tölti az idejét. Ez az ember az, aki elindította a céget és sokszor magam is azt látom, hogy könnyű abba a hibába esni, hogy a munka teljes egészében prioritást élvez és a szabadidő eltűnik. Itt azonban felmerül a kérdés, hogy a kiegyensúlyozatlan helyzet miatt a cég lelke is megsemmisül-e ezáltal?

Fotók: Laura van der Spek
 
2 hozzászólás

Sandy • Messiás #2 • 8 hónapja, 1 napja

Nem hallottam még róluk. Érdekes koncepció, de ehhez még nagyon sokat kell változnia a világnak.

csillucs • Nagymester #1 • 8 hónapja, 1 napja

Nagy ötlet ez a ruha rbnb bár én a higiénia miatt kicsit aggódnék.