2019. június 20., csütörtök • Rafael

Mikortól válhat a gyerek vegetáriánussá?

Brauny , 2019. március 24.
Az utóbbi években nagy divat lett hazánkban is a vegetáriánus étrend, ami megfelelő keretek között követendő példaként szolgálhat az egészséges táplálkozásra törekvők számára, de komoly dilemmát okoz a társadalomban, hogy mikortól lehet elkezdeni ezt az étrendet? Sok vegetáriánus szülő például már eleve úgy neveli a gyermekét, hogy az egyáltalán nem kap húst, azonban sokakban ott a kétely, hogy biztosan megkaphat-e mindent a gyermek az egészséges fejlődéshez? Ennek a témának jártunk utána egy kicsit alaposabban!
Ne maradj le semmiről! Kövess minket Facebookon is!
 


Kezdjük a hivatalos ajánlással!

Bár a vegetáriánus étrend messze nem olyan szélsőséges, mint a vegán életforma, azonban a húsok hanyagolásával olyan ásványi anyagokat és aminosavakat vonhatunk meg a gyerekektől, melyek bizonyos korban akár fejlődési rendellenességekhez is vezethetnek. Emiatt az Egészségügyi Világszövetség már korábban állást foglalt a téma kapcsán, ebben pedig határozottan kiemelik, hogy az eddigi kutatások alapján a gyermek 2 éves koráig egyáltalán nem ajánlott semmilyen szélsőséges vagy korlátozott étrend bevezetése, és bár a vegetáriánus életmód csak a mai szemléletmód szerint szélsőséges, ugyanakkor úgy tartja a tudomány, hogy meglétével az első hónapokban fejlődési zavarok, a növekedés elmaradása és alultápláltság léphet fel.

Mikortól válhat a gyerek vegetáriánussá? - 2. kép

A gyermekgyógyászok egyetértenek abban, hogy az állati eredetű fehérjék háttérbe szorítása a csecsemők esetében nagyon veszélyes, hiszen alapvető fontosságúak a csontozat és bizonyos agyi funkciók kifejlődésében. A WHO azonban kijelentette, hogy két éves kor felett, vagy idősebb korban egy gyermek a vegetáriánus étrend mellett is megfelelően egészséges lehet, ha a szülők gondosan odafigyelnek a változatos, vitaminokban és ásványi anyagokban, hovatovább legalább növényi fehérjében gazdag étkezésre.

Mikortól válhat a gyerek vegetáriánussá? - 3. kép

A gyermekek vegetáriánus étrendjének összeállítása

A WHO tehát határozottan kiáll amellett, hogy a gyerekek számára bizonyos kor után nem káros a vegetáriánus táplálkozás bevezetése, de fontos, hogy a szülők ezt az étrendet gyermekorvossal vagy dietetikussal egyeztetve állítsák össze, ne a saját étrendjüket vegyék alapul, mert a fejlődő szervezet más igényekkel rendelkezik, mint egy felnőtté. Ennek megfelelően mindent úgy kell összeállítani, hogy a gyerek növekedéséhez minden tápanyag elegendő mennyiségben kerüljön a szervezetébe.

Ezzel kapcsolatban a Cseh Gyermekgyógyászati Szövetség adott ki ajánlásokat korábban, melyek szerint a gyerekek vegetáriánus étrendjében nagy gondot kell fordítani az olyan zöldségfélék fogyasztására, melyek magas vastartalommal rendelkeznek, és ehhez kapcsolódóan az étrendnek C-vitaminban is gazdagnak kell lennie, hiszen ez segíti a vas felszívódását, hovatovább támogatja az immunrendszert. Fontos azonban, hogy a tejalapú ételek és a zöldségek ne együtt kerüljenek fogyasztásra, hiszen a bevitt kalcium akadályozhatja, hogy a vas felszívódjon.

Természetesen a tej kivonhatatlan a gyermekek étrendjéből - emiatt a vegán életmód a számukra nem javasolt -, mert a sok fehérje és kalcium mellett segíti a növényi eredetű fehérjék felhasználhatóságát. Ezen felül a zsírok jelentenek kritikus pontot, hiszen alapvetően határozzák meg a szervezet energiaszintjét és fejlődését. Emiatt a vegetáriánus étrendben nagy gondot kell fordítani az esszenciális zsírsavak mennyiségére.
 
1 hozzászólás

krisztike • Überbrutál #1 • 3 hónapja, 2 napja

Majd ha ő maga így dönt. Nem szabad erőltetni az ilyen dolgokat, ráadásul a hús kell egy fejlődő szervezetnek.