12 °C
borús égbolt
2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

Hazai dizájn brandek, amelyek ökotudatos márkaként működnek

2019. június 08.
6.6881
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Szofi Kakuk profilja, adatai
Szofi Kakuk
Az etikus divat és a fenntarthatóság egyre inkább teret hódít magának itthon is és már nem csak azok körében tapasztalható ez, akik amúgy is szívesen foglalkoznak ilyen mélységekben a ruhatáruk összetételével. A zero waste mozgalom, a környezet védelméért küzdő egyesületek sokasága, folyamatosan nyitja fel a szemünket azért, hogy a halmozást megállíthassuk, amelyben a fashion vonala igen csak az élen jár.


A divatszakma az egyik olyan ágazat, ahol a túltermelést és az egyre inkább növekvő gyártosorokat, már nem tudja befogadni az a közeg, akiknek valójában készülnek a ruhaneműk. A globális fast fashion márkák, ezért is kínálnak sok esetben áron alul és próbálják sulykolni a befogadó réteg számára, hogy a nagyobb kínálat kisebb árréssel minden esetben az, amit keresni kell.

Ezzel és még jó néhány marketingfogással a street fashion divatja is beszűkült és a legtöbbünk csak ezt a normát követi, ha a divat szó előtérbe kerül. Szerencsére a hazai márkák is egyre inkább élen járnak, ha az újrahasznosítás fogalma kerül terítékre és az etikus divat mellett az egyedi, személyre szabott textilek igéit hirdetik.

A hazai design és divat világának a térhódítása miatt, egyre inkább tapasztalható a tudatos vásárlói döntés és a hosszútávú befektetések sorozata, amely ebben a formában is kifizetődő. Sok hazai cég pontosan azért, hogy felvegye a versenyt a multinacionális divatcégekkel áron alul vagy még pont a megfizethető kategórián belül kínál. Ehhez mérten a vásárló egy komplex szolgáltatást is kap vagy a kisebb márkák esetében a gondos, kézzel készült végtermékek egyikét.

DURCA

Fényes Paula és Sipos Lili márkája igazán friss a hazai divat világában. A lányok, csak 2018 végén indították el a vállalkozásukat, amiben a fenntarthatóság és a a 90-es évek egyik hajtrendje ötvöződik egymással. A "scrunchie" névre hallgató hajgumik 100%-ban újrahasznosítással készülnek. Lili és Paula, maguk is tudatos szemlélettel élik a mindennapjaikat, így miután sikerült hozzá jutniuk egy nagyobb adag szabászati hulladékhoz, úgy döntöttek, hogy brandet alapítanak.

Hazai dizájn brandek, amelyek ökotudatos márkaként működnek - 2. kép

Lazlo Fashion

Az ökotudatos divattervezők között László Edina is felsorakozik, aki bár nem kifejezetten zero waste brandként indult el az útján, mégis a globális problémák növekedő súlya miatt, próbál a fenntartható divat felé orientálódni. Mindezt úgy, hogy szabászati anyagokkal dolgozik és a textilnyomatokat növényi alapú festékek segítségével aplikáltatja fel az anyagaira.

Hazai dizájn brandek, amelyek ökotudatos márkaként működnek - 3. kép

Andinda Design

Nádházi Ágnes márkája leginkább a praktikus, háztartási kiegészítők irányvonalát képviselteti. Az Andinda, olyan környezetbarát termékek készítésével foglalkozik, amelyek a mindennapi élet megkönnyítését szolgálják ki. Az uzsonna csomagolótól elkezdve egészen az újramosható sminkes korongokig minden hasznos termék helyet kap, amelyek szintén maradék anyagok felhasználásából születnek.

Kell a púder

A K.A.P. néven ismert high-end hazai sminkmárka, mindamellett, hogy minőségi alapanyagokkal dolgozik és a termékek összetevő listája is kíméletes a bőrhöz, szintén elindultak a környezettudatosabb márkaépítés irányába. Az üzletükben újratölthetőek a kiürült üvegek, az utántöltős kiszerelések alkalmazása pedig, egy forradalmi előrelépésnek számít a nemzetközi sminkbrandek között is.

Hazai dizájn brandek, amelyek ökotudatos márkaként működnek - 4. kép

Pinkponilo

A Pinkponilo egy olyan közösségi varroda, amely szinte mindent megtestesít, ami a fenntarthatóság fogalmába sorolható. A csapat a Paloma Design stúdióban kapott helyet és azonfelül, hogy ruhakészítéssel foglalkoznak rengeteg ökodivattal kapcsolatos témában jártasak. A műhelyükben a varrógépek mellett számos rózsaszín póni és jó néhány gyártási hulladék is megtalálható, amelyeket valamilyen formában fel is használnak. A csapat képviseletében Kudron Anna és Szabó Viktória áll, akik a színház és a film világából csöppentek bele a textíliák szeretetébe. A megfelelő öltözködési kultúra kialakítása mellett számos zero waste tartalmú workshoppal és egyéb rendezvényekkel is foglalkozik a csapat.

Hazai dizájn brandek, amelyek ökotudatos márkaként működnek - 5. kép


Pinkponilo fotó:Egyed Péter

A hazai ökodivat még csak most kezdi bontogatni a szárnyait, de az már egészen biztos, hogy nem csak a nemzetközi divatvilág mozgolódik. A magyar brandek is egyre inkább alakulnak át vagy már alapvetően ezzel a tudatos irányzattal indítanak vállalkozást. A szabászati hulladékok kreatív felhasználása is számottevő új területet nyit meg az alkotók számára, így a környezetvédelem mellett a szakmai fejlődés és a divatban létrejövő kompromisszumkésség is új tendenciákat hozhatnak a magyar divat és design területén.
1 hozzászólás

zsebibaba

5 éve, 2 hónapja és 18 napja

Nem ismerem ezeket a magyar dizájnereket de tök jó hogy vannak akik figyelnek erre is.

válasz erre