A divatszakma az egyik olyan ágazat, ahol a túltermelést és az egyre inkább növekvő gyártosorokat, már nem tudja befogadni az a közeg, akiknek valójában készülnek a ruhaneműk. A globális fast fashion márkák, ezért is kínálnak sok esetben áron alul és próbálják sulykolni a befogadó réteg számára, hogy a nagyobb kínálat kisebb árréssel minden esetben az, amit keresni kell.
Ezzel és még jó néhány marketingfogással a street fashion divatja is beszűkült és a legtöbbünk csak ezt a normát követi, ha a divat szó előtérbe kerül. Szerencsére a hazai márkák is egyre inkább élen járnak, ha az újrahasznosítás fogalma kerül terítékre és az etikus divat mellett az egyedi, személyre szabott textilek igéit hirdetik.
A hazai design és divat világának a térhódítása miatt, egyre inkább tapasztalható a tudatos vásárlói döntés és a hosszútávú befektetések sorozata, amely ebben a formában is kifizetődő. Sok hazai cég pontosan azért, hogy felvegye a versenyt a multinacionális divatcégekkel áron alul vagy még pont a megfizethető kategórián belül kínál. Ehhez mérten a vásárló egy komplex szolgáltatást is kap vagy a kisebb márkák esetében a gondos, kézzel készült végtermékek egyikét.
DURCA
Fényes Paula és Sipos Lili márkája igazán friss a hazai divat világában. A lányok, csak 2018 végén indították el a vállalkozásukat, amiben a fenntarthatóság és a a 90-es évek egyik hajtrendje ötvöződik egymással. A "scrunchie" névre hallgató hajgumik 100%-ban újrahasznosítással készülnek. Lili és Paula, maguk is tudatos szemlélettel élik a mindennapjaikat, így miután sikerült hozzá jutniuk egy nagyobb adag szabászati hulladékhoz, úgy döntöttek, hogy brandet alapítanak.
Az ökotudatos divattervezők között László Edina is felsorakozik, aki bár nem kifejezetten zero waste brandként indult el az útján, mégis a globális problémák növekedő súlya miatt, próbál a fenntartható divat felé orientálódni. Mindezt úgy, hogy szabászati anyagokkal dolgozik és a textilnyomatokat növényi alapú festékek segítségével aplikáltatja fel az anyagaira.
Nádházi Ágnes márkája leginkább a praktikus, háztartási kiegészítők irányvonalát képviselteti. Az Andinda, olyan környezetbarát termékek készítésével foglalkozik, amelyek a mindennapi élet megkönnyítését szolgálják ki. Az uzsonna csomagolótól elkezdve egészen az újramosható sminkes korongokig minden hasznos termék helyet kap, amelyek szintén maradék anyagok felhasználásából születnek.
Kell a púder
A K.A.P. néven ismert high-end hazai sminkmárka, mindamellett, hogy minőségi alapanyagokkal dolgozik és a termékek összetevő listája is kíméletes a bőrhöz, szintén elindultak a környezettudatosabb márkaépítés irányába. Az üzletükben újratölthetőek a kiürült üvegek, az utántöltős kiszerelések alkalmazása pedig, egy forradalmi előrelépésnek számít a nemzetközi sminkbrandek között is.
A Pinkponilo egy olyan közösségi varroda, amely szinte mindent megtestesít, ami a fenntarthatóság fogalmába sorolható. A csapat a Paloma Design stúdióban kapott helyet és azonfelül, hogy ruhakészítéssel foglalkoznak rengeteg ökodivattal kapcsolatos témában jártasak. A műhelyükben a varrógépek mellett számos rózsaszín póni és jó néhány gyártási hulladék is megtalálható, amelyeket valamilyen formában fel is használnak. A csapat képviseletében Kudron Anna és Szabó Viktória áll, akik a színház és a film világából csöppentek bele a textíliák szeretetébe. A megfelelő öltözködési kultúra kialakítása mellett számos zero waste tartalmú workshoppal és egyéb rendezvényekkel is foglalkozik a csapat.
Pinkponilo fotó:Egyed Péter
A hazai ökodivat még csak most kezdi bontogatni a szárnyait, de az már egészen biztos, hogy nem csak a nemzetközi divatvilág mozgolódik. A magyar brandek is egyre inkább alakulnak át vagy már alapvetően ezzel a tudatos irányzattal indítanak vállalkozást. A szabászati hulladékok kreatív felhasználása is számottevő új területet nyit meg az alkotók számára, így a környezetvédelem mellett a szakmai fejlődés és a divatban létrejövő kompromisszumkésség is új tendenciákat hozhatnak a magyar divat és design területén.